Do revolúcie ešte zostávalo pár rokov, ale 80. roky sú oveľa pestrejšie ako predošlá dekáda. Už začiatkom desaťročia prichádzajú na scénu dve silne žiariace hviezdy: Elán a Tublatanka. Elán bol vo svojich počiatkoch silne inšpirovaný big band rockovými skupinami ako Chicago s bohatými harmóniami a (áno), dychovou sekciou. Tublatanka bez okolkov nabehla na priamočiary rock a textami (od srdca) Martina Sarvaša – čo je ďalší dôkaz, že v slovenskej hudbe bol textár často nehrajúcim členom skupiny.
Nové kapely začali vznikať už od začiatku 80. rokov, ale symbolický význam mal festival Mladá vlna 30. januára 1983. Organizoval ho Richard Müller s režisérom Tiborom Marčekom. Na prehliadke vystúpili skupiny Tublatanka, Demikát, YPS, Ventil RG, Gravis, Tamis. Čo meno, to akoby naznačovalo štýl, ktorými sa bude uberať slovenská hudba v budúcnosti.
Je veľká škoda, že sa nezachovala vtedajšia produkcia Demikátu, či už koncert alebo štúdiové nahrávky. Mladý Andrej Šeban a jeho partička priniesli vybrúsenú, virtuóznu hudbu, pričom vôbec nepopierali vplyv Van Halen (ktorého gitaristu už Eddie neovplyvnil?) – a šlo pravdepodobne o najpresvedčivejší angažmán Mariána Greksu. V 80. rokoch sa vyrojí záľaha kapiel orientovaných „hard’n’heavy“. Zaujímavé, že mnohé mali írečito slovenské názvy: Halušky, Dereš, Bager, Perinbaba, Čenkovej deti, Hartus. Škoda, že sa z ich produkcie zachovalo málo. Výrazne zasvietil Rado „Vrabec“ Orth so skupinou Isabelle, ktorá neskôr naskočila na vlnu funkového crossoveru a bola predstupňom legendárnej formácie Made 2 Mate. V roku 1983 vznikla aj skupina Metalinda. Tvrdý rock s folklórom mixovala skupina Arzén. Z klasického rock and rollu čerpala skupina Jive.
Z tohto vrenia sa zrodili aj mnohé muzikantské osobnosti, ktoré sú na scéne dodnes: gitaristi Peter „Peci“ Uherčík či Michal Kovalčík, bubeník Martin Uherčík, basgitarista Jozef Buntaj, ale aj speváci – prvým angažmánom Pavla Haberu bola napríklad skupina 300 hrmených, ktorú založil Andrej Šeban.
YPS sme spomínali a spolu s Gravisom boli predstaviteľmi „popovejšieho“ rocku, plus, v prípade Gravisu, aspoň jeho ranej tvorby sme počuli vplyv charakteristického maďarského hard rocku, u nás populárneho aj mimo južných oblastí. Pomerne hlbokú, ale krátku južnú brázdu vyryla aj skupina Money Factor, ktorá vznikla v roku 1986 v malej juhoslovenskej obci Vojnice. Spevák Dodo Dubán išiel rok po vydaní debutového albumu Svadba čertov (1992) s megahitom Vráť trochu lásky medzi nás spievať do Tublatanky a v roku 2003 odišiel vlastným rozhodnutím zo sveta.
Do prúdnice poslucháčsky príťažlivého popu treba prirátať aj Team, ktorý vznikol už začiatkom 80. rokov v Martine. V Žiline zasa kraľovali Par Avion, ambiciózna skupina, ktorá nahrávala aj pre rozhlas. V skupine Ventil RG vtedy hral Robo Grigorov, ktorý si afinitu k reggae zachoval takmer celý život. Šlo o predstaviteľov novej vlny, ku ktorej počas dekády pridal Grigorov aj svoj vlastný projekt MIDI. No a samotný Ventil RG zmorfoval do skupiny Vidiek, ktorá bola mimoriadne originálnym a sviežim zjavom. Je zaujímavé, že new wave – novou vlnou – bola ovplyvnená aj skupina vtedy pravdepodobne jedinej naozaj rockovej speváčky, Mirky Brezovskej, ktorá hrala so skupinou Mona Lisa, ale skoro sa preorientovali na čosi ako melodický hard rock. Skupiny americkej new wave slovenská scéna veľmi nereflektovala, ale na troskách funkovej skupiny Faun vznikli „slovenskí Talking Heads“, skupina Ad Acta (nemýliť si s neskoršou hardrockovou kapelou rovnakého mena)
Odpoveďou na enormne populárny Pražský výběr boli Karpatské chrbáty z Vrbového, ktorí preukázali výdrž až do dnešných čias aj keď aktuálne zomrel zakladajúci člen, gitarista Miro „Kusík“ Kusý, čo možno pôsobenie kapely ukončí. V rámci tohto prúdu „dada rocku“ nesmieme zabudnúť na skupinu Maťkovia, ktorej šéfoval skladateľ – a v tomto prípade aj gitarista a spevák – Martin Burlas. Vzhľadom na to, že členovia skupiny pracovali v Slovenskom rozhlase, podarilo sa im urobiť načierno celý rad kvalitných nahrávok. No a samozrejme nesmieme zabudnúť na trenčiansku scénu, definovanú hlavne skupinou Bez ladu a skladu, či ich inšpirátormi – CHVM, čiže Chór vážskych muzikantov. V hudbe BLAS mohlo všeličo prejsť – možno aj vďaka insitnej štylizácii a reálnemu detskému veku Miša Kaščáka.
Ďalší účinkujúci na Mladej vlne, Tamis, boli prvou lastovičkou funku, ktorý bol na Slovensku značne populárny aj čo sa počtu kapiel týka, ale toto sa už vymyká rockovému zadaniu. O to viac je to inšpirácia pre budúcich encyklopedistov.
Autor: Marián Jaslovský