Hip-hop je subkultúra, ktorá zahŕňa niekoľko elementov a po páde komunistického režimu každý jeden z nich zanechal v našej spoločnosti stopu. Či už nápadnejšiu, ktorou môžeme označiť samotný rap a DJing, decentnejší a širšou spoločnosťou trošku viac akceptovateľný tanec breakdance, či podprahový a asi najkontroverznejší umelecký štýl graffiti. Prevažne medzi mladými ľuďmi po nežnej revolúcii bola táto kultúra aj u nás výraznejšie rozšírená, preto sa domnievam, že by sme sa mali pozrieť na absolútne začiatky a prvotné referencie inšpirácie hip-hopových prvkov v končinách našej hudobnej tvorby.

  Dejiny slovenského hip-hopu siahajú do čias komunistického režimu u nás, keďže už v roku 1984 vydáva Peter Nagy so skupinou Indigo skladbu obsahujúcu prvky rapu s názvom “Taxis”, či pieseň Mekyho Žbirku “V-klub”, z toho istého roku, a vydané pod tým istým hudobným vydavateľstvom OPUS. Pod ním vyšiel aj počin formácie Banket, na čele s Richardom Müllerom, “Štrbina možnej lásky v grafikóne nesmelého muža” o rok neskôr. Avšak, prvým dôležitým prvkom, ktorý sa v súvislosti s hip-hopom stal u nás populárnym, bol práve tanec. Vznikali tu zoskupenia tanečníkov, medzi ktoré môžeme zaradiť breakdance-ovú skupinu Gumení chlapci, kam patrili aj Fredy Ayisi, Karol Zajac, či Peter Batthyány, ktorých tanečná choreografia bola presadená aj do filmu “Fontána pre Zuzanu”. Ďalším tanečníkom, ktorý je do dnešného dňa známym a zvučným menom je Laci Strike, ktorý je v súčasnosti na čele uznávanej tanečnej školy Street Dance Academy.

  Po nežnej revolúcii a rozšíreniu západného vplyvu v našej spoločnosti si čoraz viac ľudí našlo zaľúbenie v dovtedy u nás celkom neohranom hudobnom štýle hip hopu, v rape. Americké rapové skupiny ako Cypress Hill, Onyx, Run DMC a podobne inšpirovali množstvo mladých u nás v deväťdesiatych rokoch a z toho dôvodu vznikli aj v našich končinách zoskupenia reprezentujúce slovenské mestá, v Bratislave to boli Genuine Gem, neskôr Žužuleta, v Prievidzi to bola JSS, čo znamená Jednotka Slovenskej Starostlivosti, Košice ovládla Rap Steady Crew, ale projekt, ktorý slovenský rap najintenzívnejšie rozšíril medzi ľudí je bez pochýb kazetovka, vydaná pod nezávislým vydavateľstvom Pop - I.Č.I. Hudba, ktoré je registrované na meno Davida zo Senca, a práve vďaka nemu má Slovensko v roku 1996 možnosť počuť Zvuk Ulice, kde všetkých raperov zo slovenských miest združil na tomto projekte, pretože tu okrem spomínaných formácii svoju tvorbu odovzdali piešťanský Pa3k Metamorfolord, seneckí 2ja Lo3, alebo aj Provokatéri.

  Rok od vydania nahrávky Zvuk Ulice bol taktiež dôležitý, pretože formácia zo Zlatých Moraviec Trosky, tvorená rappermi známymi pod pseudonymami Vec a Midi, zverejňuje rovnomenný album vydaný vydavateľstvom Deep, ktoré bolo zastrešené Sony Music Entertainment a do dnešného dňa sú legendárne skladby z toho albumu “Hip Hop” alebo “Tozmemi”, ktoré boli v rokoch 2007 a 2017 zremixované a obohatené o slohy známych rapperov tých rokov, ktorý Troskám vzdali úctu.

Rok 1997 bol rokom, kedy vyšiel ďalší debutový album, tento raz išlo o už spomínanú formáciu z mesta Prievidza Jednotka Slovenskej Starostlivosti, teda JSS, Kompromis vydaný pod vydavateľstvom Daniela Mikletiča SQ Music, a celkom obľúbená skladba z tohto projektu sa stala “Nevadí”. 

Autor: Miroslav Braun

Odberajte novinky

Vaše prihlásenie na odber sme úspešne zaregistrovali.
Vaše predplatné sa nepodarilo uložiť. Prosím skúste znova.