Vtedajšia hip-hopová komunita bola spolu úzko spätá, keďže jej príslušníkov nebolo veľa a tak sa snažil každý spolupracovať, to bol aj dôvod, prečo vyšiel Zvuk ulice, ktorý väčšinu scény spojil a dal priestor sa skupinám viac rozvíjať a rap u nás tým pádom mohol rásť, keďže každý vtedajší bežný fanúšik vlastnil tento nosič, alebo minimálne mal kamaráta, u ktorého počúval kazetu Davida zo Senca. 

Vzniká tu aj nová vlna rapperov a teda, tiež v roku 1997, vydáva bratislavská skupina tvorená Čistychovom, Slipom a DJ-om Hajtkovičom L.U.Z.A. surovú demonahrávku Lúza vs. Polícia a v roku 1998 spracovalo zoskupenie rapperov z Bratislavy Drvivá Menšina, tvorená členmi DNA, Šegi100 a Bacil, demonahrávku Zakázané ovocie. Tieto dve formácie sa v tom istom roku spojili a začali tvoriť pod pomenovaním Názov stavby, ktorá je mnohými považovaná za najzásadnejšiu skupinu tej doby. Dokázala svojím spracovaním, či už textov, alebo hudobného podkladu, osloviť obyčajných ľudí, ktorí sa vedeli stotožniť s myšlienkami, čo chceli interpreti vyjadriť.  Opisujú bežné problémy bežných ľudí, chyby v systéme a možno aj vďaka tomu ich poslucháči, aj súčasného rapu považujú za legendy, ku ktorým treba vzhliadať s úctou a rešpektom. Obzvlášť  skladba “Štátťanúti” je mnohými považovaná za nadčasovú a veľa fanúšikov sa s ňou dokáže stotožniť aj v prítomnosti. 

  Názov stavby mal rád, a počúval, snáď každý fanúšik hip-hopového žánru u nás a za najprogresívnejší album od tejto skupiny je považovaný Reč naša z roku 2003 vydaný hudobným vydavateľstvom MadDrum, kde už spomínaná skladba “Štátťanúti” bola obsiahnutá, ale obľúbenou bola aj “Rodina”. V tomto istom roku vydáva svoj album aj formácia Jednotka Slovenskej Starostlivosti Rap čo má reč, ktorý ľudia ocenili hlavne vďaka jeho lyrickému bohatstvu, konkrétne bola vyzdvihovaná pieseň “Tak ti píšem”. 

  Rok 2003 však nebol dôležitý iba z hľadiska vydania týchto dvoch zásadných albumov, ale do televízie preráža videoklip novej skupiny, s názvom Kontrafakt, “Dáva mi”, natočený Michalom “Romeo” Dvořákom, vydaný ako trojsingel “Dáva mi/Dobré veci/Moja rola” pod vydavateľstvom BBarák, ktorý bol dokonca obľúbený aj v zahraničí. Už v tomto období sa našlo niekoľko kritikov, ktorí tvrdili, že “Dáva mi” má “ukradnutú hudbu”, čím sa myslí, že inštrumentálna časť skladby bola prevzatá od iného autora a beatmaker (v žánri hip-hopu zludovelo pomenovanie “producent”) ju označuje ako svoju tvorbu. Nie je pravda, že táto hudba bola “ukradnutá”, ale ide o pojem “sampling”, kedy sa z nejakej už existujúcej skladby vyberie melódia, ktorú producent použije a v počítačovom programe na tvorbu hudby  (najpopulárnejšie sú FL Studio, Ableton Live alebo Reason Studios) ju umiestni do slučky, ale svoju originalitu sa snaží zachovať tým, že použije iné tempo, iný rytmus alebo pridá bicie, no vždy je povinný tento “sampel” priznať a odkázať na pôvodnú skladbu. U “Dáva mi” DJ Aneška použil sampel z piesne Stevieho Wondera “All In Love Is Fair”.

  Mohli by sme povedať, že práve toto obdobie bolo “zlatou érou”, kedy začali aktívne pôsobiť dodnes legendárne formácie a mená. V roku 2001 sa dalo dokopy zoskupenie DMS, vtedy pomenované ako 2kusy, tvorené Separom a Damem, neskôr DWS, kedy sa k dvojici pripojil DJ Wrana, po jeho odchode DJ Metys, a ku dnešnému dňu túto skupinu tvorí producent Smart, plus tiež v roku 2001 vzniká spomínaný Kontrafakt, tvorený Rytmusom (pred tým Pa3k Metamorfolord), Egom a DJ Anešom (dnes DJ Anys), rok 2003 sa niesol v znamení vzniku “legendárnej crew” H16, ktorú zastupovali traja rapperi a dvaja producenti, Dilema (tiež známy ako Koko Šajs, Koko Najs, Dušo, Speezy či Majk Spirit), Kardinál Korec (tiež známy ako Killa Korec, Otecko, či Otis), Babo C (tiež známy ako Malý Princ alebo Cigo) plus Abe a Grimaso (tiež známy ako FíBí), v tom istom roku vydala ďalšia skupina z Bratislavy, AMO, svoj debutový vinyl Čo si čakal/Svet patrí mne, a v roku 2004 začala pôsobiť handlovská formácia Moja Reč, kam patria Delik, Supa a Jozef Engerer. Zároveň sa v týchto rokoch začínajú usporadúvať podujatia určené pre hip-hopových fanúšikov, za zmienku určite stojí “Podzemie slovenského rapu” v petržalskom Dome Kultúry Lúky a navyše presne v tomto kultúrnom dome vyhral Rytmus svoj prvý “freestyle battle”, čo je disciplína, kde sa pred seba postavia dvaja rapperi, ktorý seba vychvaľujú, súpera urážajú a publikum určuje víťaza na základe toho, kto mal lepšie verše a lepšiu techniku rapovania.

Autor: Miroslav Braun

 

Odberajte novinky

Vaše prihlásenie na odber sme úspešne zaregistrovali.
Vaše predplatné sa nepodarilo uložiť. Prosím skúste znova.